V januári 2014 mesto ohlásilo bezplatné parkovanie. Či to už bola skutočne snaha prilákať viac ľudí do centra mesta alebo len predvolebná kampaň pred novembrovými komunálmi voľbami, po dvoch rokoch by malo bezplatné parkovanie skončiť. Dôvodom opätovného zavedenia parkovania je údajná potreba jeho regulácie v centre mesta.
Mesto malo možnosť vyberať znova zavedené parkovné cez vlastnú organizáciu, teda „Technické a záhradnícke služby“ alebo hľadať partnera pre spoluprácu. Už v apríli mestské zastupiteľstvo poverilo primátora rokovaním s firmou EEI. Ja sa však pýtam, prečo práve EEI?
Nebolo to náhodu tak, že nie mesto si hľadalo partera, ale EEI si našlo ochotné mesto? Primátor predstavil poslancom „hotový biznis plán“ jednej súkromnej firmy. Prečo sa pritom neskúmali a neporovnávali aj iné možnosti a iné firmy, ktoré by ponúkli možno výhodnejšie podmienky? Ale schválil sa prvý navrhnutý plán prvej firmy, ktorá zaklopala na dvere.
O čom vlastne poslanci nedávno rozhodli? Mesto spolu s EEI založí novú akciovú spoločnosť „Mestský parkovací systém“, v ktorej bude mať mesto 34% podiel a spoločnosť EEI 66% podiel. Mesto vloží do spoločnosti sumu 8 500 €. Mesto pritom získa jedno miesto v trojčlennom predstavenstva a dve miesta v trojčlennej dozornej rade.
Dnes svoje pôsobenie EEI rozširuje v Košiciach, kde už ľudia vyšli na protest proti praktikám tejto firmy do ulíc. Zaujímavé je pôsobenie EEI aj v Banskej Bystrici. Tam sa firma zaviazala napríklad preinvestovať 2,5 milióna eur do konca roku 2015. To už neplatí. Mesto sa totiž s firmou dohodlo na zmene prerozdelenia ročného výberu parkovného, 65 % pôjde mestu a 35% EEI. Pričom mesto sa zaviazalo tieto prostriedky použiť na údržbu a budovanie parkovacích miest (asi pre EEI)?! Takže v Banskej Bystrici rozdelenie - 35:65 pre mesto. V Michalovciach to má byť, neviem prečo, bez jedného percenta opačne, podiel vo firme – 66 % a 34 % pre mesto!
Samozrejme mestá dlhodobo trápi nedostatok parkovacích miest, či už v centrách alebo v obytných zónach. Ide však o to, akým spôsobom sa tento problém rieši. Nejde tak ani o vstup súkromného vlastníctva, ale často o neochotu diskutovať zo strany samospráv, stanovenia výhodných podmienok nie len pre firmu, ale aj pre mesto a hlavne občanov, ktorí v meste platia dane, majú trvalý pobyt a vlastnia nehnuteľnosť.
V Michalovciach však ešte zďaleka nie je o všetkom rozhodnuté. Mestské zastupiteľstvo musí prerokovať samotný investičný plán, návrh zonácie, či nový cenník a tieto návrhy premietnuť do príslušného VZN. V meste sa už rozbehla petícia proti plánovanej koncepcii parkovania.
Nezabudnime pri tom na to, že poslancov, ktorí o tom rozhodnú, ktorí rozhodujú o tom, čo sa deje v meste a ako mesto vyzerá, sme si zvolili my...