Investíciu porovnateľnú s tou automobilovou pri Žiline, ohlasoval vtedajší minister hospodárstva Vazil Hudák a minister financií Peter Kažimír niekoľko dní pred voľbami do NR SR. Investovať v areáli tepelnej elektrárni Vojany plánovala nie príliš známa americká spoločnosť Theta Energy Group (TEG). Mala premeniť elektráreň na nový zelený zdroj elektriny.
Investovať chcela TEG v dvoch etapách. V prvej niečo cez 220 miliónov do existujúcej elektrárne. Druha časť v hodnote cez 480 miliónov mala smerovať do výstavby smart technologického parku. Jednoducho rozprávková perspektíva, na ktorú tento región dlhé roky čakal.
Hneď pri podpise memoranda o spolupráci sa však vynorilo viacero nejasnosti. Spoločnosť zastupoval Sean P. McCarthy, ktorý doteraz o energetiku nezavadil, ale jeho meno sa spájalo s fitnes a wellness biznisom. Pobočka spoločnosti TEG na Slovensku vznikla len pár dní pred podpisom memoranda, zastupoval ju Peter Hantuch, brat známej tenistky. No podpísalo sa. A odvtedy – sa čaká. Dnes viac ako 17 mesiacov. Vo Vojanoch je ticho a pokoj. A nielen tam. Aj na internetovej stránke investora sa posledná aktualizácia udiala koncom roka 2016!
A ministerstvo hospodárstva? Nikoho sa nepýta, čo bude s Vojanmi. Priamo tam nikomu nevysvetľuje, že TEG asi sadli na lep. Hlavne, že pred voľbami si sľubom zabezpečili nie málo hlasov. Veľmi nepodarený vtip. A skutočne nechutný predvolebný marketing.
Pripomeňme, že toto navyše nebola jediná pochybná investícia pred marcovými voľbami. Podobnú ohlásila vláda aj v Banskej Bystrici. Spoločnosť RKN Global mala vyrábať biometrické identifikačné doklady a platobné karty. Memorandum s touto spoločnosťou podpísal sám premiér. Vytvoriť mala 1 200 pracovných miest. Asi nebude žiadnym prekvapením, že ani táto investícia sa nezrealizovala.
Aj takto robí svoju kampaň Smer – SD. Vágne sľuby na bilbordoch nestačia, ľudí oblbuje podpísanými zmluvami, o ktorých už zrejme dopredu vedia, že budú len zdrapom papiera. Ten vraj znesie všetko. A čo ľudia? Tí zrejme podľa vlády znesú všetko tiež. Rád sa nechám presvedči o opaku – teda o tom, že v Bystrici ani o Vojanoch nejde o úplné marketingové dno, dovolím si povedať až hyenizmus, na úkor ľudí z regiónov.
Nemusím asi pripomínať aká je situácia v zamestnanosti, platoch, či životnej úrovni v spomínaných oblastiach Slovenska. Okrem sľubov, nevydarených akčných plánov a minutých desiatkach miliónov sa tam nič zásadné k lepšiemu v posledných rokoch nezmenilo. Ohlásené investície len dali ľudom nádej na zmenu, na ktorú dlhé roky čakajú – a čakať asi aj budú.
Smer za svojho pôsobenia vo vláde dokázal, že chudoba v regiónoch mu vyhovuje. Ľahšie sa tak, vďaka ľudom v tejto pasci, drží pri moci. Myslime na to pri voľbách. Napríklad aj pri tých najbližších, do samosprávnych krajoch, už v novembri.